...

Atçılık - Binicilik Uygulama ve Araştırma Merkezi

Non-formal education of Specialists for Equine Preparation

NEVÜ ATBİN At Destekli Terapi ve Aktivitelerde Atların Hazırlanmasında Eğitmenlerin Eğitimi Erasmus+ Projesi Doğrultusunda Prag’da

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (NEVÜ) Atçılık Binicilik Uygulama ve Araştırma Merkezinde (AT-BİN) Görev Alan Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğretim Üyeleri Erasmus+ projesi kapsamında Prag’daydı.

NEVÜ Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü ve NEVÜ AT-BİN’de görev alan Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Selçuk Akpınar, Doç. Dr. B. Okan Miçooğulları, Dr. Öğr. Üyesi Uğur Ödek ve Dr. Öğr. Üyesi Kürşat Özcan “TRAINING SPECIALISTS for the PREPARATION of THERAPY HORSES for EQUINE FACILITATED THERAPIES and ACTIVITIES” (At Destekli Terapi ve Aktivitelerde Atların Hazırlanmasında Eğitmenlerin Eğitimi) isimli ve 2020-1-CZ01-KA204-078277 kodlu Erasmus+ projesi kapsamında, 05-12.09.2021 tarihlerinde Çekya’nın başkenti Prag şehrinde NEVÜ’yü temsil etti.

Projeye Türkiye ve Çekya’nın yanı sıra, Finlandiya, Litvanya, İspanya ve Portekiz ülkelerinde engelliler için at destekli programları yürüten kuruluşların temsilcileri katıldı. Proje kapsamında, at destekli programlar için belirlenecek olan at ırkları ve özellikleri, terapi atlarının seçimi, eğitimi ve test edilmesi ile ilgili çalışmalar yapıldı. NEVÜ proje ekibi tarafından Türk At Irkları ve özelliklerini, NEVÜ AT-BİN bünyesinde hizmet veren yerli atların at destekli aktivitelerdeki kullanım amaçlarını içeren bir sunum yapıldı. Ayrıca projenin bir sonraki hareketliliğinin 13-16 Haziran 2022 tarih aralığında NEVÜ Atçılık Binicilik Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne ait tesislerde yapılmasına karar verildi.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi’ni temsil eden Öğretim Üyeleri proje kapsamında Czech Equine Facilitated Therapy Association (CEFTA) tarafından düzenlenen ve Çek Yaşam Bilimleri Üniversitesi’nin ev sahipliğini yaptığı, 35 ülkeden 238 araştırmacının yüz yüze, 124 araştırmacının ise çevrim içi bağlantı yoluyla dâhil olduğu “EUROPEAN CONFERENCE ON EQUINE FACILITATED THERAPY” isimli konferansa katıldı.

Konferansa davetli konuşmacı olarak katılan Doç. Dr. Selçuk Akpınar ve Dr. Öğr. Ü. Kürşat Özcan sırasıyla “The effects of Equine Facilitated Activities on Motor Abilities” (At Destekli Aktivitelerin Motor Becerilere Etkileri) ve “The Effect of Riding Exercise on some Selected Parameters in Children with Cerebral Palsy “(Binicilik Egzersizinin Beyin Felçli Çocukların Seçilmiş Bazı Parametrelerine Etkileri) isimli sunumlarını gerçekleştirirken, Dr. Öğr. Üyesi Uğur Ödek ise Proje Ekibinde yer alan tüm öğretim üyelerinin isimlerinin yazar olarak yer aldığı “Effects of Stretching and Mobility Exercises on Horse Gait Kinematics” (Esneme ve Hareketlilik Egzersizlerinin At Yürüyüş Kinematiği Üzerine Etkileri) isimli poster çalışmasını paylaştı. Konferans sırasında tüm katılımcıların canlı olarak izleme fırsatı bulduğu NEVÜ Tanıtım Filmi büyük beğeni gördü.

Proje Özeti:

Arka plan

Projeye katılım, At Destekli Hizmetler (EAS) çalışanlarının temel yetkinlik ve becerilerinin edinilmesi ve geliştirilmesi için bir fırsat sundu. Eğitim ve sürekli eğitime katılarak, at asistanlığı hizmeti çalışanlarının beceri eksikliklerini azaltmalarını sağlamak ve ayrıca yetişkinlerin eğitime katılımını desteklemek ve kolaylaştırmak. EAS çalışanlarının eğitim seviyesini geliştirerek, bireysel ülkelerde EAS'ın gelişimini desteklemek. Değişiklikler için itici güç, CHS üyelerinin Dublin 2018'deki HETI uluslararası konferansına aktif katılımından sonra geldi. Burada, atlar ve eğitimleri için gereklilikler ile yabancı öğretim görevlilerinin sunumlarında müşterilerin altında çalışmaya yönelik sunulan uygulama arasındaki çelişkileri fark ettik. Böylece proje, EAS'daki profesyonel hippoloji çalışanlarının ileri eğitimindeki tatmin edici olmayan duruma yanıt verdi. Proje süresince, uluslararası işbirliğinin kapsamlı ve yoğun desteği ile EAS'daki uzman hippoloji çalışanlarının özel eğitim ihtiyacını birlikte ele aldık. HETI (dünyadaki hipporehabilitasyon için uluslararası şemsiye organizasyon) çerçevesinde at eğitimine bakış tutarsız, parçalı, sistematik değildir, aynı zamanda yerel at ırklarının kullanımının cehaletini ve çoğunlukla Anglo-Sakson ülkelerinde uygulanan binicilik doktrinine göre farklı eğitim seviyesini yansıtmaktadır. Atlar için çeşitli gereksinimler nedeniyle, bir atın seçimi ve hazırlanması ayrı bir binicilik alanıdır. Proje, hipoterapi için hipoloji alanında eğitim alanındaki en son yönleri, kavramları ve metodolojileri tanımak için atların terapötik kullanımı için atların hazırlanması için eğitim uzmanları alanında ders verme faaliyetleri de dahil olmak üzere, terapi atlarının hazırlanmasında yer alan çalışanların yetkinliklerini genişletmeye ve geliştirmeye odaklanmıştır. İkinci ihtiyaç, seçilen atların özel eğitimini kontrol etmek ve Terapi Atları için gerekliliklerin Avrupa çapında gerekli genel standardizasyonunu oluşturmaktı.

 

Amaçlar

Arzu edilen değişikliklerin gerçekleştirilebilmesi için, At Destekli Hizmetlerin (EAS) kendilerini atların özel eğitimine adayacak yeterli sayıda eğitimli profesyonelin yanı sıra, edinilen modern bilgi ve deneyimin yerel ve bölgesel düzeyden ulusal düzeye kadar uygulamaya aktarılması amacıyla öğretim faaliyetlerine sahip olması gerekmektedir. Projeyi uygulayarak, EAS'daki çalışanlara çok yönlü yoğun destek ve eğitim sağlamak istedik, böylece çalışan yeterli bir profesyonel seviye için gerekli eğitime sahip olacak, pratik öğretim için gerekli beceri ve bilgileri edinmek için yeni uyaranlar ve ilham alacak ve kavramsal olarak son kullanıcılara - tıbbi veya özel ihtiyaçları olan insanlara - odaklanan kendi hippolojik uygulamalarını temel alacaklar. İkinci hedef, atların refahı ile ilgili olarak atları EAS'a hazırlamak için bir Avrupa metodolojisi ve modeli oluşturmaktı. Sonuç, atların EAS için hazırlanması/sınıflandırılması için Avrupa standardı ve At Destekli Hizmetlere dahil olan atlar için uzmanlık testi modeli - değerlendirme testi olacaktı.

 

Uygulama

Projenin uygulanması, 3 gün süren 7 çalışma toplantısına (talep eden kuruluştaki ilk ve son) dayanıyordu. Proje toplantıları için önerilen model program: Proje boyunca 1-2 gün takip edildi. Faaliyetleri karşılıklı işbirliği, deneyim paylaşımı ve değişimi, yerleşik prosedürler ve yöntemler, her bir ortak kuruluşun At Destekli Hizmetler (EAS) merkezlerinde kısa süreli ortak eğitim faaliyetleri sırasında iyi uygulamaların gösterilmesi yoluyla uyguladık. Proje toplantıları sırasında, her biri farklı bir binicilik geleneğinden ve farklı bir kültürden gelen, ancak işbirliği yapmaya istekli olan ortak kuruluşlar arasında karşılıklı deneyim, yerleşik prosedür ve yöntem alışverişi yapıldı. Bir diğer faaliyet, tüm katılımcıların yer aldığı At Destekli Hizmetlerde Yer Alan Atların Değerlendirme Sistemi (EvaSE) projesinin fikri çıktısının oluşturulmasıydı. Üçüncü faaliyet, 10 - 11 Eylül 2021 tarihlerinde Prag'da düzenlenen 13. ulusal ve 1. uluslararası hiporehabilitasyon konferansında projeyi ve atlar için standart bir değerlendirme testi oluşturma çabalarımızı sunduğumuz bir çoğaltıcı etkinliğin organizasyonuydu.

Sonuçlar

Uluslararası işbirliğine dayalı ortak eğitim faaliyetleri sırasında sağlanan destek sayesinde, katılımcı kuruluşların çalışanları, son kullanıcılara - sağlık veya özel ihtiyaçları olan kişilere - odaklanan kendi hippolojik uygulamalarını kavramsal olarak temel alacakları pratik öğretim için gerekli beceri ve bilgileri edinmek için yeni uyaranlar ve ilham aldılar. Çıktılardan biri de At Destekli Hizmetlerde çalışanların temel yetkinlik ve becerilerinin kazanılması ve geliştirilmesiydi. Katılımcıların eğitimi sayesinde, tüm ortak kuruluşlar At Destekli Hizmetler için hippoloji alanında eğitim alanındaki en son yönler, kavramlar ve metodoloji ile tanıştı. Katılımcıların eğitimi sayesinde, tüm ortak kuruluşlar At Destekli Hizmetler için hippoloji eğitimi alanındaki en son yönler, kavramlar ve metodoloji ile tanıştı. Örneğin, atın son derece sosyalleşmiş bir hayvan olarak insanlara verdiği tepkilerin ve özel ihtiyaçları olan kişilerin kişisel sosyal gelişiminin geliştirilmesi için uyarıcılarının kullanımı ve sözsüz iletişim ilkeleri ile ilgilidir. Buna ek olarak, uzman hippologlar, atların diğer hedef danışan gruplarıyla çalışmalarda kullanımına yönelik teorik ve metodolojik temelleri daha önce hiç olmadığı kadar yakından tanımış ve edinmişlerdir. Böylece projenin önemli bir çıktısı, At Destekli Hizmetler uygulamasının hem yurtiçinde hem de ortak ülkede profesyonel ve güvenli bir şekilde desteklenmesi olacaktır. Projenin entelektüel çıktısının oluşturulması - çıktı, atların hippo-rehabilitasyon için hazırlanması/sınıflandırılması için bir Avrupa standardının ve hippo-rehabilitasyonda sınıflandırılan atlar için bir uzmanlık testi modelinin oluşturulmasıydı - At değerlendirme testi. Tüm katılımcı kuruluşlar standardın hazırlanmasına aktif olarak katılmıştır. Uluslararası işbirliği faaliyetinin sonucu, yeni oluşturulan metodolojik belge At Destekli Hizmetlerde Yer Alan Atların Değerlendirme Sistemidir (EvaSE). Bir diğer çıktı ise ISBN 978-80-213-3103-7 numarasıyla yayınlanan ve dünyanın dört bir yanından gelen yazarların 32 makalesini içeren 13. Ulusal ve 1. Uluslararası At Destekli Hizmetler Konferansı'nın bildiri koleksiyonudur.

 

Proje Web Sayfası:

https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-CZ01-KA204-078277