Proje koordinatörlüğünü Çekya Hipoterapi Birliğinin yaptığı ve NEVÜ ATBİN olarak ortak olduğumuz, “At Destekli Terapilerde Atların Eğitim Modülü” oluşturulmasını içeren Avrupa Birliği Projesi Kabul edilmiştir. Proje Ekibinde Dr. Öğr. Üyesi Kürşat ÖZCAN, Doç. Dr. Selçuk AKPINAR, Dr. Öğr. Üyesi Uğur ÖDEK ve Doç. Dr. B. Okan MİÇOOĞULLARI yer almaktadır. Proje sonucunda At Destekli Terapi uygulamalarında atların eğitimlerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili bilgilere ulaşılacaktır. Proje ekibinde yer alan diğer organizasyonlar; İspanya, Finlandiya, Portekiz ve Litvanya’da bulunan At Destekli Terapiler ile ilgili faaliyet gösteren merkezlerdir.
Proje koordinatörlüğünü Çekya Hipoterapi Birliğinin yaptığı ve NEVÜ ATBİN olarak ortak olduğumuz, “At Destekli Terapilerde Atların Eğitim Modülü” oluşturulmasını içeren Avrupa Birliği Projesinin ilk toplantısı 25-28 Mayıs 2021 tarihleri arasında İspanya’nın Gerona şehrinde bulunan Proyecto Caballo At Destekli Terapi Merkezinde gerçekleştirilmiştir. İspanya Hükümetinin 05 Mayıs 2021 tarihinden 01 Haziran 2021 tarihine kadar Türk Vatandaşlarının ülkelerine giriş izni vermemesi nedeni ile Üniversitemiz proje ekibi toplantıya fiziki olarak katılamamıştır. Genel olarak “atların bakımı ve iyi olma durumları” ile ilgili teorik ve çoğunlukla uygulamalı eğitimlerin verildiği toplantıya; Çekya, İspanya, Finlandiya, Portekiz ve Litvanya’da bulunan At Destekli Terapiler ile ilgili faaliyet gösteren proje ortakları katılım göstermişlerdir.
Üniversitemiz adına proje ekibinde yer alan Dr. Öğr. Üyesi Kürşat ÖZCAN, Doç. Dr. Selçuk AKPINAR, Dr. Öğr. Üyesi Uğur ÖDEK ve Doç. Dr. B. Okan MİÇOOĞULLARI proje toplantısında teorik olarak işlenen konulara uzaktan çevrimiçi olarak katılmışlardır. Proje ekibi tarafından NEVÜ ATBİN olarak At Destekli Aktivitelerde Üniversitemizin yapmış olduğu faaliyetleri içeren bir sunumun yanında, “atların yüz şekillerinin ne ifade ettiği” ile ilgili teorik bir sunum yapılmıştır.
Proje Özeti:
Arka plan
Projeye katılım, At Destekli Hizmetler (EAS) çalışanlarının temel yetkinlik ve becerilerinin edinilmesi ve geliştirilmesi için bir fırsat sundu. Eğitim ve sürekli eğitime katılarak, at asistanlığı hizmeti çalışanlarının beceri eksikliklerini azaltmalarını sağlamak ve ayrıca yetişkinlerin eğitime katılımını desteklemek ve kolaylaştırmak. EAS çalışanlarının eğitim seviyesini geliştirerek, bireysel ülkelerde EAS'ın gelişimini desteklemek. Değişiklikler için itici güç, CHS üyelerinin Dublin 2018'deki HETI uluslararası konferansına aktif katılımından sonra geldi. Burada, atlar ve eğitimleri için gereklilikler ile yabancı öğretim görevlilerinin sunumlarında müşterilerin altında çalışmaya yönelik sunulan uygulama arasındaki çelişkileri fark ettik. Böylece proje, EAS'daki profesyonel hippoloji çalışanlarının ileri eğitimindeki tatmin edici olmayan duruma yanıt verdi. Proje süresince, uluslararası işbirliğinin kapsamlı ve yoğun desteği ile EAS'daki uzman hippoloji çalışanlarının özel eğitim ihtiyacını birlikte ele aldık. HETI (dünyadaki hipporehabilitasyon için uluslararası şemsiye organizasyon) çerçevesinde at eğitimine bakış tutarsız, parçalı, sistematik değildir, aynı zamanda yerel at ırklarının kullanımının cehaletini ve çoğunlukla Anglo-Sakson ülkelerinde uygulanan binicilik doktrinine göre farklı eğitim seviyesini yansıtmaktadır. Atlar için çeşitli gereksinimler nedeniyle, bir atın seçimi ve hazırlanması ayrı bir binicilik alanıdır. Proje, hipoterapi için hipoloji alanında eğitim alanındaki en son yönleri, kavramları ve metodolojileri tanımak için atların terapötik kullanımı için atların hazırlanması için eğitim uzmanları alanında ders verme faaliyetleri de dahil olmak üzere, terapi atlarının hazırlanmasında yer alan çalışanların yetkinliklerini genişletmeye ve geliştirmeye odaklanmıştır. İkinci ihtiyaç, seçilen atların özel eğitimini kontrol etmek ve Terapi Atları için gerekliliklerin Avrupa çapında gerekli genel standardizasyonunu oluşturmaktı.
Amaçlar
Arzu edilen değişikliklerin gerçekleştirilebilmesi için, At Destekli Hizmetlerin (EAS) kendilerini atların özel eğitimine adayacak yeterli sayıda eğitimli profesyonelin yanı sıra, edinilen modern bilgi ve deneyimin yerel ve bölgesel düzeyden ulusal düzeye kadar uygulamaya aktarılması amacıyla öğretim faaliyetlerine sahip olması gerekmektedir. Projeyi uygulayarak, EAS'daki çalışanlara çok yönlü yoğun destek ve eğitim sağlamak istedik, böylece çalışan yeterli bir profesyonel seviye için gerekli eğitime sahip olacak, pratik öğretim için gerekli beceri ve bilgileri edinmek için yeni uyaranlar ve ilham alacak ve kavramsal olarak son kullanıcılara - tıbbi veya özel ihtiyaçları olan insanlara - odaklanan kendi hippolojik uygulamalarını temel alacaklar. İkinci hedef, atların refahı ile ilgili olarak atları EAS'a hazırlamak için bir Avrupa metodolojisi ve modeli oluşturmaktı. Sonuç, atların EAS için hazırlanması/sınıflandırılması için Avrupa standardı ve At Destekli Hizmetlere dahil olan atlar için uzmanlık testi modeli - değerlendirme testi olacaktı.
Uygulama
Projenin uygulanması, 3 gün süren 7 çalışma toplantısına (talep eden kuruluştaki ilk ve son) dayanıyordu. Proje toplantıları için önerilen model program: Proje boyunca 1-2 gün takip edildi. Faaliyetleri karşılıklı işbirliği, deneyim paylaşımı ve değişimi, yerleşik prosedürler ve yöntemler, her bir ortak kuruluşun At Destekli Hizmetler (EAS) merkezlerinde kısa süreli ortak eğitim faaliyetleri sırasında iyi uygulamaların gösterilmesi yoluyla uyguladık. Proje toplantıları sırasında, her biri farklı bir binicilik geleneğinden ve farklı bir kültürden gelen, ancak işbirliği yapmaya istekli olan ortak kuruluşlar arasında karşılıklı deneyim, yerleşik prosedür ve yöntem alışverişi yapıldı. Bir diğer faaliyet, tüm katılımcıların yer aldığı At Destekli Hizmetlerde Yer Alan Atların Değerlendirme Sistemi (EvaSE) projesinin fikri çıktısının oluşturulmasıydı. Üçüncü faaliyet ise, 10 - 11 Eylül 2021 tarihlerinde Prag'da düzenlenen ve projeyi ve atlar için standart bir değerlendirme testi oluşturma çabalarımızı sunduğumuz 13. ulusal ve 1. uluslararası hiporehabilitasyon konferansı olan çoğaltıcı bir etkinliğin organizasyonuydu.
Sonuçlar
Uluslararası işbirliğine dayalı ortak eğitim faaliyetleri sırasında sağlanan destek sayesinde, katılımcı kuruluşların çalışanları, son kullanıcılara - sağlık veya özel ihtiyaçları olan kişilere - odaklanan kendi hippolojik uygulamalarını kavramsal olarak temel alacakları pratik öğretim için gerekli beceri ve bilgileri edinmek için yeni uyaranlar ve ilham aldılar. Çıktılardan biri de At Destekli Hizmetlerde çalışanların temel yetkinlik ve becerilerinin kazanılması ve geliştirilmesiydi. Katılımcıların eğitimi sayesinde, tüm ortak kuruluşlar At Destekli Hizmetler için hippoloji alanında eğitim alanındaki en son yönler, kavramlar ve metodoloji ile tanıştı. Katılımcıların eğitimi sayesinde, tüm ortak kuruluşlar At Destekli Hizmetler için hippoloji eğitimi alanındaki en son yönler, kavramlar ve metodoloji ile tanıştı. Örneğin, atın son derece sosyalleşmiş bir hayvan olarak insanlara verdiği tepkilerin ve özel ihtiyaçları olan kişilerin kişisel sosyal gelişiminin geliştirilmesi için uyarıcılarının kullanımı ve sözsüz iletişim ilkeleri ile ilgilidir. Buna ek olarak, uzman hippologlar, atların diğer hedef danışan gruplarıyla çalışmalarda kullanımına yönelik teorik ve metodolojik temelleri daha önce hiç olmadığı kadar yakından tanımış ve edinmişlerdir. Bu nedenle projenin önemli bir çıktısı, At Destekli Hizmetlerin profesyonel ve güvenli bir şekilde yurtiçinde ve ortak ülkede uygulanmasının desteklenmesi olacaktır. Projenin entelektüel çıktısının oluşturulması - çıktı, atların hippo-rehabilitasyon için hazırlanması/sınıflandırılması için bir Avrupa standardının ve hippo-rehabilitasyonda sınıflandırılan atlar için bir uzmanlık testi modelinin oluşturulmasıydı - At değerlendirme testi. Tüm katılımcı kuruluşlar standardın hazırlanmasına aktif olarak katılmıştır. Uluslararası işbirliği faaliyetinin sonucu, yeni oluşturulan metodolojik belge At Destekli Hizmetlerde Yer Alan Atların Değerlendirme Sistemidir (EvaSE). Bir diğer çıktı ise ISBN 978-80-213-3103-7 numarasıyla yayınlanan ve dünyanın dört bir yanından gelen yazarların 32 makalesini içeren 13. Ulusal ve 1. Uluslararası At Destekli Hizmetler Konferansı'nın bildiri koleksiyonudur.
- Horses Teach Me How to Find "MY Way
- Non-formal education of specialists for equine preparation
- Inovation of education in hippotherapy - Increasing competences of tutors
- Hiporehabilitation as Digital Education Interaction
- Training specialists for the preparation of therapy horses
- At Destekli Aktivitelerin Uygulanmasına Yönelik Eğitim